آموزش

نحوه راه اندازی اره موتوری (اره زنجیری موتوری)

مونتاژ اره موتوری

آموزش مونتاژ و راه اندازی اره موتوری

راه اندازی اره موتوری : اره موتوری یا همان اره برقی که به علت تیغه زنجیر مانند خود به اره زنجیری نیز معروف است، یکی از ابزارهای پرکاربرد محسوب می شود.

امروزه اره برقی فقط در مصارف سنگین استفاده نمی شود. بلکه در امور سبک و خانگی مانند قطع درختان و الوارهای چوبی و هرس باغ های شخصی نیز استفاده می شود. ضمن آن که اره موتوری علاوه بر زمینه های کشاورزی در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد دارد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که پس از انتخاب و خرید اره برقی  به وجود می آید، چگونگی راه اندازی و نصب اره موتوری است. در همین راستا، در ادامه مطلب قصد داریم هر آن چه که از نصب و راه اندازی اره برقی نیاز دارید را بیان کنیم. پس اگر به تازگی اره برقی خریداری کرده اید و در راه اندازی آن دچار مشکل شده اید و یا قصد خرید دارید و ابهاماتی در نصب و استفاده از آن دارید، این مطلب برای شماست.

مونتاژ قطعات و نصب اره موتوری

در اکثر موارد، اره موتوری، در جعبه مخصوص خود به صورت قطعاتی مجزا قرار دارد. لذا پس از خرید و به منظور استفاده از آن، باید قطعات را سرهم کرده و به نوعی مونتاژ دستگاه را انجام دهید. البته این کار چندان دشوار نیست و با رعایت چند نکته ای که به آن اشاره خواهیم کرد، قادر خواهید بود، نصب قطعات را به راحتی انجام دهید.

استارت کار با گاید بار(ساطور) !

در گام اول وسایل موجود در کیف یا جعبه اره موتوری را از محفظه خود بیرون آورده و در فضایی مناسب در کنار یکدیگرهم قرار دهید. در گام اول بایستی گاید بار(ساطور)  یا همان قطعه ای که تیغه زنجیری اره روی آن قرار می گیرد، در جای خود نصب شود.

این کار با توجه به پیچ ها و همچنین محلی که برای این کار تعبیه شده، به راحتی صورت می گیرد. حین کار با فشار نسبتاً کمی می توانید گایدبار را به بخش موتور اره متصل نمایید. لذا از اعمال فشار و نیروی زیاد به آن خودداری نمایید.

البته توصیه میشود محافظ موتور که معمولا به رنگ مشکی است و به شکل تاج خروس را ابتدا قبل از قرار دادن گاید بار برروی قسمت جلویی موتور با دو پیچ آلنی کوچک (معمولا مشکی رنگ ) وصل نمایید .

مونتاژ اره موتوری

نصب زنجیر، مهمترین مرحله در راه اندازی قطعات اره موتوری

در مرحله بعد در راه اندازی و نصب اره موتوری، نوبت به نصب زنجیر دور گاید بار یا ساطور می رسد. برای این کار مطابق با جهت صحیح، تیغه زنجیر را به آرامی دور گاید بار قرار دهید. دقت داشته باشید که زنجیر اره کاملاً بر روی گاید بار و همچنین چرخ زنجیر قرار گیرد.

چرخ زنجیر سبب گردش زنجیرها برای عمل برش خواهد شد، در نتیجه از قرارگیری آن به صورت کامل اطمینان حاصل کنید. دقت کنید پس از قرارگیری زنجیر بر روی اره، نباید شل بودن و یا فضای اضافی بین زنجیر و گایدبار مشاهده شود.

جهت صحیح تیغه معمولا به صورت عکس بر روی بدنه اره موتوری قرار داده شده است و به طور کلی میتوان گفت در جهت چرخش زنجیر ( بالای گاردبار به سمت نوک گاید بار و پایین گایدبار به سمت موتور)  قسمت تیغه ( یا قسمت بزرگتر ) عقب قرار میگید و نیش (قسمت کوچکتر) جلو قرار میگیرد.

مونتاژ اره موتوری

پیچ گوشتی به دست

پس از قرارگیری زنجیر، باید پیچ های لازم همچون پیچ اتصال گایدبار به ترمز اره سفت شوند. اگر دقت نمایید این پیچ داخل ترمز اره قرار دارد که از یک سو به سوراخ تنظیم گایدبار خواهد رفت. پس از قرارگیری این پیچ در جای خود، به خوبی آن را سفت کنید.

حتما دقت نمایید که پیچ تنظیم سفتی زنجیر در محل خود بر روی گاربار قرار بگیرد در صورتی که در جای خود بر روی گارد بار قرار نمیگید با چرخش پیچ تنظیم آن را تنظیم کنید تا در داخل محل خود قرار بگیرد و بعد مهره های قاب را کمی سفت کنید سپس پیچ تنظیم سفتی زنجیر را تنظیم کنید به طوری که زنجیر را میکشید فقط 1-2 سانت (نه بیشتر و نه کمتر) از ساید بار جدا شود و در آخر مهره های قاب را کاملا سفت کنید .

پس از سفت شدن، بایستی استحکام زنجیر را به خوبی احساس نمایید. پس از این کار باید اتصال گایدبار به زنجیر و موتور ثابت شود. این کار با قرارگیری مهره های ثابت کننده در پیچ های مذکور انجام می شود. همان گونه که می دانید، چرخش در جهت عقربه های ساعت سبب سفت شدن پیچ و چرخش خلاف آن باعث شل شدن پیچ می گردد.

اطمینان از صحت کار نصب اره موتوری

پس از اتمام این مراحل ساده، از سفت بودن قطعات و قرارگیری دقیق زنجیر اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید با دست، با احتیاط زنجیر را حرکت داده و شاهد حرکت آن در دور گاید بار باشید.

همچنین نباید هیچ گونه لقی و تکان خوردن قابل توجهی بین گایدبار و ناحیه موتوری اره مشاهده شود. در صورتی که مراحل فوق را به درستی انجام داده باشید، آماده روشن کردن اره برقی هستید.

نحوه راه اندازی اره موتوری (پیش از روش کردن)

همان طور که ملاحظه کردید مونتاژ قطعات و نصب اره موتوری مراحل کوتاه و ساده ای دارد، پس از آن نوبت به راه اندازی اره موتوری می رسد. برای این کار لازم است نسبت به انجام برخی موارد اقدام کرده و همچنین برخی موارد را چک کنید.

  • بعد از راه اندازی اره موتوری – آماده سازی ترکیب طلایی!

گام نخست پیش از راه اندازی و روشن کردن اره برقی، تنظیم ترکیب طلایی یعنی روغن و بنزین است. این کار بسته به نوع اره و موتور آن انجام می شود. در واقع روغن و بنزین باید به نسبت های مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند. این نسبت در دفترچه راهنمای اره مشخص شده است.

اما معمولاً این نسبت ۱ به ۲۰ یا ۱ به ۲۵ است. نکته ای که در این خصوص ضروری است رعایت دقیق نسبت است. یعنی افزایش یا کاهشی در مقدار هر یک از مواد ایجاد نکنید. برای طول عمر و عملکرد بهتر اره موتوری نیز توصیه می شود از روغن مخصوص موتورهای دو زمانه استفاده کنید. پس از آماده سازی ترکیب، آن را در باک اره موتوری بریزید .

همچنین در مخزن جلویی ( نزدیک ساطور) روغن بریزید . در این قسمت میتوانید از روغن 10-40 با کیفیت استفاده کنید .

  • یک قدم مانده به استارت اره موتوری!

پس از افزودن ترکیب روغن و بنزین و یا چک کردن صحت و وجود آن، نوبت به آماده سازی برای روشن کردن اره موتوریمی رسد. برای این کار اهرمی در اره وجود دارد به نام اهرم ساسات که وظیفه کنترل هوای موتور و عملکرد درست آن را برعهده دارد.

اهرم ساسات را در حالت بسته قراردهید. سپس کلید مربوط به روشن و خاموش شدن اره را نیز در حالت روشن قرار دهید. حال همه چیز برای استارت اره موتوری مهیا است.

ساسات ار موتوری
  • راه اندازی اره موتوری – استارت اره موتوری

استارت اره برقی ها به شکل های مختلفی طراحی شده اند. برخی از آن ها اتومات و برخی هندلی یا همان دستی هستند.

استارت اتومات به راحتی و با زدن کلید به صورت خودکار صورت می گیرد. اما اگر استارت هندلی است، ابتدا اره را بر روی سطحی سفت مانند زمین قراردهید. با یک دست اهرم نگهدارنده اره را نگه داشته و با دست دیگر هندل اره را بکشید تا موتور روشن شود. در صورتی که پس از ۲ تا ۳ بار هندل، موتور روشن نشد بهتر است اهرم ساسات را تا نیمه باز کنید و مجدد عمل استارت را انجام دهید. احتمال وقوع این حالت در هوای سرد بسیار بیشتر است.

هندل اره مونوری

آموزش کار با اره موتوری

با روشن شدن اره موتوری، همه چیز آماده کار با اره است. این کار با فشار دادن اهرم گاز انجام می شود. اما ابتدا بگذارید موتور چند ثانیه ای با دور کند کار کند و به اصطلاح گرم شود.

پس از آن، ترمز اره را از حالت ترمز خارج نمایید. حال با فشاردادن اهرم گاز ، آماده برش هستید. توجه داشته باشید پیش از گاز دادن که سبب افزایش دور موتور اره می شود، ترمز را غیرفعال کنید. گاز دادن در حالت ترمز اره موتوری، به صفحه کلاچ و ترمز آسیب می رساند و طول عمر قطعات شما را کاهش خواهد داد.

  • نکته ای مهم در عملکرد و راه اندازی اره موتوری

اره برقی به منظور جلوگیری از سایش و خوردگی زنجیرها، اقدام به پاشش روغن حین کار می نماید. برای اطمینان از این امر، اره برقی را در جلوی سطحی قرار دهید و دور موتور را زیاد کنید.

پس از این کار باید قطرات ریز روغن را بر روی سطح مشاهده کنید. پاشش روغن به وسیله پیچی در زیر صفحه کلاچ تنظیم می شود که اغلب توسط کارخانه تنظیم گردیده است. اما در صورت پاشش زیاد و یا کمتر از حد نیاز می توانید شخصاً آن را تنظیم کنید.

حل چند مشکل رایج در کار با اره موتوری (ایرادیابی اره موتوری)

با رعایت نکات بیان شده نباید مشکلی از بابت کار با اره برقی داشته باشید. اما برخی ایرادات و مشکلات در اره برقی ها هستند که بسیاری از کاربران با آن مواجه اند. در ادامه قصد داریم به برخی از آن ها اشاره کرده و راحل مناسب آن را نیز ارائه نماییم.

دود زیاد موتور اره برقی!

اگر موتور اره برقی دود زیادی از خود خارج می کند به احتمال فراوان مشکل از نسبت بالای بنزین است. در واقع میزان بنزین در ترکیب شما بیش از حد نیاز است. برای رفع این مشکل، باک سوخت را خالی کرده و با سوخت جدید باک را پر نمایید.

دود نکردن موتور اره !

برعکس حالت قبل که دود زیادی در اره برقی مشاهده می شد، ممکن است موتور دودی خارج نکند. این امر ناشی از روغن کم در ترکیب روغن و بنزین است. برای برطرف کردن این امر پس از خاموش کردن اره موتوری ، روغن و بنزین را با نسبت مناسب ترکیب کرده و مجدداً در محفظه بریزید.

خاموش شدن موتور بلافاصله پس از روشن شدن

یکی دیگر از مواردی که کاربران با آن موجه هستند، خاموش شدن اره موتوری آن هم درست پس از روشن شدن آن است. برای رفع این حالت می توانید دریچه ساسات را به مدت ۲۰ تا ۲۵ ثانیه باز کرده و دور آرام کاربراتور را مقداری بیشتر کنید. به احتمال فراوان با انجام این امر شاهد خاموش شدن موتور نخواهید بود.

نکته بسیار مهم در کار با اره موتوری خارج کردن مخلوط بنزین و روغن پس از اتمام کار است ، و روشن کردن موتور برای سوزاندن سوخت باقی مانده در مخزن آن ، این کار باعث میشود به هیچ وجه در روشن کردن مجدد اره موتوری به هیچ مشکلی بر نخورید و همچنین حتما دسته ترمز اره به سمت عقب بکشید چرا که اجازه نمی دهد اره شما به راحتی روشن شود .

با کلیک بر روی عکس زیر میتوانید  انواع اره موتوری های ما را مشاهده کنید .

مونتاژ اره موتوری

دیدگاهتان را بنویسید