آموزش

روش کار حرفه ای با دریل برقی

برای تضــمین ایمنی کار و نتیجه‌ی دلـــخواه، نکاتی وجود دارد که باید درنظرگرفته شــود با مســترتولز همراه باشید، درادامه نکـاتی مهم درباره چگونگی استفاده ازدریــل ومته را باهم بررسی می کنیم.بودن یک دریل برقی یا الکتریکی چه با سیم چه شارژی در هر خانه امری ضروری ست.

ایجاد فرورفتــــگی در کار قبل از دریل کــــاری و استـــفاده از نوارچسب کاغذی باعث دقت و سهولت در کار میشود.

راه اندازی دریل

یک دریل با مته های چندگانه کار می کند بنابراین قبل از دریل کاری هـــــــــدف را مشخص کنیدو مته متناسب با کار خود را انتخاب کنید توجه داشته باشید مته‌ای که در دریل قرار می‌دهید با جنس و کاری که قرار است انجام دهید مطابقـــــت داشته باشد.به‌طورکلــی هر مجموعه مته‌ی مناسب باید شامل تعداد مشخصی از انواع متـه برای چوب و انواع فلزات را داشته باشد. اگر هم قصد دارید سوراخ‌کاری را در گچ یا آجر انجام دهید باید از متــــــه‌های مخصوص مصالح استفاده کنید راه اندازی دریل قبل از استفاده فاکتور مهمی است.

شروع دریل کاری با سرعت کم

مته دریل را در نقطه‌ی هدف قرار دهید. دریل کاری را با سرعت کم شروع کنید و مطمئن شوید که از هــــــدف مورد نظر فاصله نگرفته‌اید.دریل کاری با سرعت کم تا متوســـط برای فلزات و دریل کاری با سرعت زیاد برای چوب مناسب است.اگر مته در کارگیر کرد، تا نیمه راه آن را از سوراخ بیرون بیــاورید تا خـاک و مواد زائد از جایــگاه خالی شود و سپس کار را ادامه و هیچ گاه سعی نکنید با اعمال فشـــار و زور متــــــه را به جلو برانید.در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند خطرناک و باعث حوداث ناگوار شود.

کاهش سرعت دریل با افزایش عمق

اگر در سطحی با ضخامت کم مانند تکه‌ای چوب دریل کاری کنید، یا در عمق زیاد سرعت دریل و مته بالا باشد فشار زیادی به دریل وارد می شود، وقتی متــه از آن سوی قطعه‌ی کار خارج میشود سطح سوراخ شده صاف نخواهــــــد بود. برای این منظور دریل کـاری را تا زمانی ادامه دهید که نوک متـــه در حال نزدیک شــدن به آن سوی سطح کارباشد. وقتی نوک مته را احساس کردید دریل را متوقف کرده و دریل کاری را از سوی دیگر انجام دهید.

در صورتی که در عمق بالا ســـــرعت دریل و مته بالا باشـد و اگر قطعه با گیـــره محـــــکم نشــــــده باشد ممکن است قطعه کار همراه با مته بچــرخد . پس هرچه عمق مته در کار بیشتر می‌شود، دور دریل را کاهش دهید. البته این مورد باز هم در مورد دیــــــــوار صدق نمی‌کند اما شما برای اطمینان از نشکستن مته سرعت دریل را کاهش دهید.

تنظیم کلاج صحیح

دریل حالت های مختلف کلاج را دارد و تنظیم صحیح آن مهم ترین کار کاربر است. از ۱ تا ۱۰ درجه بندی شده و فِلشی برای چرخش روی هر کدام دارد. برای تنظیم کلاج باید فلش را چرخانده و روی عدد مورد نظر خود قرار دهید. عدد بالاتر یعنی گشتاور بیشتر.

برخی اقدامات امنیتی در هنگام استفاده از دریل

لباس های آویزان و گشاد نپوشیداز پوشیدن لباس های گشاد، آستیــــــــــن بلند، زیورآلات هنگام استفاده از دریل خودداری کنید.

قبل از شروع دریل کاری عینـــــک ایمنی بزنید. و اگر کار شما تولید گرد و غبار زیاد می کند از ماسک تنفسی استفاده کنید. همچنین می توانید از دستـــــــــکش متناسب با دستتان استفاده کنید که با مته گیر نکند.

محل کار را ببندید:اگر شیء مورد نظر چوب باشد یا فلـــــز در هنگام دریل کاری حرکت کند دچار سانحه می شوید، بنابراین آن را با گــیره یا قرار دادن چیزی روی سطح آن بسته تا از حرکت شیء جلوگیری کنید.

گیره سه نظام را بررسی کنید و ازمحکم بودن آن مطمئن شوید

از مته صحیح استفاده کنید هر مته مخصوص کار خاصی می باشد. استفاده نادرست سبب انجام کار خراب با صرف وقت و انرژی زیادی می شود.استفاده نادرســت مته به صورت دائم در خلال زمان به دستگاه شما آسیب می رساند.

فشار مناسب روی دریل و به دستگاه فشار مناسب وارد کنید. اگر فشار کم باشد دریـــل در دستتان می لغزد و اگر فشار زیاد باشد با خراب شدن دستگاه روبه رو می شوید. از این رو فشار متناسب با دستگاه را تخمین زده و به صورت درست و مطابق با آن فشار وارد کنید.

برای خرید دریل های برقی و شارژی اینجا کلیک کنید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید